Zorg en ondersteuning

Stoppen met alcohol drinken

Stoppen met drinken lukt beter als u zich goed voorbereidt.

Drinkdagboek

Als voorbereiding op het stoppen met drinken, kan het helpen om 1 of 2 weken lang een dagboek bij te houden.

Welke omstandigheden en situaties zijn moeilijk voor u? Wanneer drinkt u graag? Waarom?

Als u weet in welke situaties u graag drinkt, kunt u daar iets aan veranderen.

Gewoonte doorbreken

Drinken is vaak een gewoonte geworden. U komt thuis en pakt bijvoorbeeld meteen een biertje uit de koelkast. Of u drinkt graag nog een glaasje rode wijn 's avonds op de bank.

Om het vaste patroon te doorbreken, kunt u iets anders te drinken pakken, maar vooral ook iets anders gaan doen. Zo verandert u de situatie.

Tips om te minderen

Als u niet wilt stoppen, maar wel graag minder zou willen drinken, kunt u iets hebben aan de volgende tips.

  • Bepaal van tevoren wat u gaat drinken en hoeveel. Dat is uw limiet.
  • Stel eventueel ook een tijdstip vast waarop u sowieso stopt.
  • Drink tussendoor regelmatig een glas water.
  • Drink langzaam.
  • Drink uit een glas en niet uit de fles.
  • Als u dorst heeft, drink dan eerst voldoende water, thee of vruchtensap.
  • Drink niet op de lege maag, maar eet altijd eerst iets.

Tips om te stoppen

  • Herinner uzelf er vaak aan waarom u stopt: dat is uw motivatie. Denk aan uw gezondheid, of aan mensen die belangrijk voor u zijn.
  • Bedenk wat u anders kunt gaan drinken. Bijvoorbeeld vruchtensap of alcoholvrij bier. Er is ook alcoholvrije wijn.
  • Zoek afleiding wanneer u toch in de verleiding komt om te drinken. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen of een boek lezen.
  • Haal geen drank meer in huis.

Nee zeggen

Als u een drankje aangeboden krijgt, is het soms lastig om 'nee' te zeggen. U kunt uzelf daarop voorbereiden.

Tips:

  • Probeer toch zo duidelijk mogelijk 'nee' te zeggen. Laat er geen twijfel over bestaan.
  • Zeg eerlijk dat u aan het minderen bent. Of bedenk van te voren een excuus: u moet de volgende dag vroeg op, u wilt fit zijn, u voelt zich niet optimaal.
  • Zorg dat u de BOB bent, zodat u niet mag drinken.
  • Wanneer u nieuwe mensen ontmoet, kunt u ook direct zeggen dat u helemaal niet drinkt.

Ontwenning

Ontwenningsverschijnselen zijn een gevolg van lichamelijke afhankelijkheid. Als u stopt met drinken, kunt u last krijgen van: zweten, trillende handen, misselijkheid, onrustig zijn, slecht slapen, een angstig, somber en lusteloos gevoel. Meer over ontwenningsverschijnselen vindt u op de website van Alcoholinfo.nl.

Zelfhulpboeken

Leen of koop een zelfhulpboek over stoppen met drinken. Kies het boek waarvan de methode om te stoppen u het meest aanspreekt.

Zelfhulpgroepen

Er zijn zelfhulpgroepen, waarin mensen met een verslaving elkaar helpen. Deze groepen opereren zelfstandig en werken samen aan het (blijvend) stoppen met alcohol. Ook voor familieleden zijn er groepen.